3 квітня 2025 року відбувся методологічний семінар Національної академії педагогічних наук України на тему: «Стратегічні орієнтири та інноваційні практики утвердження української національної ідентичності в умовах воєнного стану».
Захід, присвячений актуальній тематиці в умовах героїчного протистояння українського народу російській військовій агресії, об’єднав представників Комітету Верховної Ради України з питань молоді і спорту, Міністерства молоді та спорту України, Міністерства оборони України, провідних науковців, громадських діячів, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів освіти, а також усіх небайдужих до майбутнього країни.
Семінар відкрив Президент НАПН України, доктор філософських наук, професор, академік НАН і НАПН України Василь Кремень. У своїй мотиваційній промові він загострив увагу на цивілізаційному зіткненні в умовах глобалізації, коли на зміну діалогу націй приходить їхня конфронтація. Також він підкреслив глибину екзистенційних викликів, що постали перед українською нацією у зв’язку з війною, та відзначив героїзм і самопожертву захисників і захисниць України, чия пам’ять буде вписана золотими літерами в новітню історію держави.
У роботі методологічного семінару взяла участь Інна Червінська, професор кафедри початкової освіти та освітніх технологій, завідувачка творчої навчально-наукової лабораторії «Гірська школа Українських Карпат», яка на пленарному засіданні презентувала доповідь на тему «Національна ідентичність зростаючої особистості: виклики сучасних медіа та соціальних мереж».
Під час виступу доповідачка акцентувала увагу на проблемі впливу сучасних медіа та соціальних мереж на формування національної ідентичності зростаючої особистості в часі воєнної доби. Ознайомила з результатами досліджень, які стосуються поведінки неповнолітніх у віртуальному просторі та затребуваності різних видів соціальних мереж у молодіжному середовищі, виокремила виклики та запити соціальних мереж і засобів масової інформації, навела приклади маніпуляцій свідомістю неповнолітніх, оприлюднила статистичні дані результатів цього впливу.
У контексті доповіді було представлено напрацювання та позитивний досвід Карпатського національного університету імені Василя Стефаника з формування медійної освіти, медіаграмотності та медіакультури здобувачів освіти, увиразнено дієві механізми їх реалізації в освітньому процесі й під час організованого дозвілля у студентському середовищі.
Серед доповідачів пленарного засідання відомі громадські діячі, успішні управлінці, знані науковці: Василь Мокан – заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань молоді і спорту, голова підкомітету з питань національно-патріотичного виховання, кандидат політичних наук, Іван Бех – директор Інституту проблем виховання НАПН України, доктор психологічних наук, професор, академік НАПН України, Наталія Василівна Гонтаренко – в.о. начальника управління утвердження української національної та громадянської ідентичності Міністерства молоді та спорту України, Максим Балаценко – заступник начальника Управління військово-патріотичного виховання Управління гуманітарного забезпечення Міністерства оборони України, кандидат юридичних наук, капітан, Олена Караман, ректор Державного закладу «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, Богдана Сенченко – заступник директора з навчально-виховної роботи ліцею “Домінанта”, м. Київ, Мирослава Вовк – завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, Петро Кендзьор – керівник освітніх проєктів Асоціації викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба», доктор педагогічних наук, Катерина Журба – завідувач відділу національно-патріотичного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, професор.
За результатами методологічного семінару буде напрацьовано ґрунтовний матеріал, для наукового видання, який сприятиме вдосконаленню політики у сфері утвердження української національної ідентичності та стане потужним імпульсом для впровадження нових підходів у вихованні й освіті молоді.
Детальніше *Програма методологічного семінару НАПН України https://naps.gov.ua/uploads/files/press/2025/prog-sem-030425.pdf