Хтось із відомих філософів сказав, що знання мають сенс лише тоді, коли можуть бути практично використані.
Інна Червінська виступила на Вченій раді Прикарпатського університеті імені Василя Стефаника із представленням досвіду практичної підготовки майбутніх учителів гірських шкіл та долучилася до обговорення доповіді завідувачки відділу практики Ярослави Василишин, поділилася своїми міркуваннями щодо реалізації практичної компоненти підготовки фахівців крізь призму діяльності творчої навчально-наукової лабораторії «Гірська школа Українських Карпат».
Адаптація освітнього процесу до сучасних реалій та вимог часу воєнної доби включає в себе не тільки пошук ефективних шляхів до вирішення завдань щодо оптимізації практичної компоненти підготовки майбутніх фахівців освітньої та інших галузей, але й дієвих варіантів їх успішної реалізації.
Під час доповіді наголошено, що практична підготовка поряд з навчальними заняттями і самостійною роботою є однією із важливих форм організації освітнього процесу, від якості якої залежить конкурентоздатність випускників закладів освіти на ринку праці.
Відповідно до окреслених напрямів діяльності Лабораторії, спільно з керівниками закладів освіти, начальниками відділів освіти гірських регіонів, співробітниками лабораторії, керівниками структурних підрозділів університету – Олени Будник, директорки Центру інноваційних освітніх технологій PNU-EcoSystem, Оксани Кондур, декана Педагогічного факультету, Оксани Поясик, завідувачки кафедри педагогіки і психології Коломийського навчально-наукового інституту, Руслани Романишин, завідувачки кафедри початкової освіти та освітніх інновацій працюємо над удосконаленням уже діючих та створенням нових освітніх платформ для співпраці та взаємодії.
В рамках виконання завдань міжнародного проєкту «Гірська школа: стан, проблеми, перспективи розвитку» в освітньому процесі педагогічного факультету реалізується орієнтовна тематика досліджень, пов’язаних із проблемами навчання, виховання і розвитку здобувачів шкільної освіти та професійного становлення й мобільності педагогів закладів освіти регіону Українських Карпат.
Викладачами кафедри початкової освіти та освітніх інновацій спільно з колегами з інших кафедр педагогічного факультету, які є співробітниками лабораторії, підготовлено цифрові кейси контрольно-оцінювальних матеріалів та ефективний діагностичний інструментарій, які використовується задля забезпечення об’єктивності підсумкового оцінювання практики.
Реалізуючи напрям діяльності Лабораторії, пов’язаний із популяризацією, збереженням та відтворенням історико-культурної спадщини Карпат необхідно зазначити, що під час етнографічних практик, які студенти проходять у цьому унікальному за своєю культурою і самобутністю регіоні, вони мають добру можливість познайомитися з автентичними фольклорними надбаннями, джерелами народної педагогіки, історією та традиціями рідного краю.
Відповідно до цього напряму пропонуємо під час практики проводити польові дослідження, пленери за тематикою етнокультурних та освітніх проєктів, запропонованих Лабораторією.
Одним із напрямів діяльності лабораторії є підтримка та розвиток обдарованих учнів, які проживають у віддалених та важкодоступних гірських населених пунктах через організацію додаткового інформаційно-дидактичного супроводу та дистанційного навчання.
З цією метою створено регіональні експериментальні майданчики на базі гірських шкіл та інформаційно-ресурсних центрів. Викладачами кафедри початкової освіти та освітніх інновацій спільно з фахівцями лабораторії виконується науково-дослідна тема «Розвиток особистості молодшого школяра в умовах гірського середовища».
По завершенню виступу представлено ПРОПОЗИЦІЇ щодо оптимізації практичної підготови здобувачів вищої освіти:
- З метою оптимізації практичної підготовки ЗВО, пропонуємо продовжити роботу над створенням кадрового резерву для студентів випускних курсів та надання інформації щодо наявності вакантних місць у ЗЗСО гірських районів, установах, організаціях, на підприємствах, які відповідають їх фаховій підготовці та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії шляхом самостійного добору баз практик відповідно до професійних потреб, регіональних запитів, інтересів та здібностей.
- Налагодження тісної взаємодії з роботодавцями та ключовими стейкхолдерами щодо питання розширення реєстру баз практичної підготовки, виходячи з потреб регіонального ринку праці.
- Продовжити проведення публічних, гостьових лекцій провідними фахівцями освітньої галузі як підготовчого етапу до організації практики, удосконалення фахової майстерності та педагогічної техніки здобувачів вищої освіти. З цією метою пропонуємо розміщувати відеозаписи публічних лекцій в системі дистанційного навчання та закритих YouTube-каналах.
- Продовжити роботу щодо опитування здобувачів вищої освіти після проходження практики. Результати опитування розміщувати на офіційному вебсайті у рубриці «Онлайн-опитування щодо забезпечення якості освіти».
- Використовувати бази виробничої педагогічної практики для проведення експериментальних досліджень за темою кваліфікаційної магістерської роботи.